De meeste mensen die eruit zien of ze alles hebben, geven juist het meeste op en zij zijn daar ook heel resoluut over. Ben je ooit verdrietig geweest over het feit dat je niet naar Mars kunt? Nee, waarschijnlijk niet, want dit accepteer je gewoon. Op een gegeven moment ga je ook accepteren dat je waarschijnlijk niet naar Zuid-Afrika gaat in je leven. En zo lijkt het alsof je veel meer tijd over hebt voor de dingen die je juist wel wilt doen.
Houd wel in je achterhoofd dat deze tips gericht zijn op mensen met een eigen bedrijf 🙂
- Hou een lijst bij van dingen die je hebt opgegeven zodat je juist andere dingen kunt proberen. Zoals bijvoorbeeld lezen, op Facebook kijken elke dag, of in een grote stad leven. En kijk eens wat je ervoor in de plaats kreeg: meer tijd om met je kinderen te spenderen, koffie drinken in een café terwijl je werkt aan je nieuwste project, of juist wonen op een boerderij met zoveel natuur om je heen! Elke keer als je iets opgeeft, ben je dichter bij je doel.
- Heb een partner die je steunt. De meesten van ons hebben sociaal contact nodig om gelukkig te blijven. En ook fysiek contact, wat ons immuun systeem versterkt en je meer vertrouwen hebt in elkaar. Maar zorg ervoor dat je een partner hebt in je (zakelijk) leven die de taken op zich neemt die jij op dat moment niet kunt doen. Komt je partner laat thuis van werk? Zorg dat je een maaltijd klaar hebt staan voor hem/haar. Moet jij een dag aan de andere kant van het land een vergadering houden? Dan kan je partner zich mooi op de kinderen of het huishouden richten.
- Combineer werk en leven in plaats van het te balanceren. Voor de mensen die thuis werken is dit een belangrijk punt. Dit is misschien moeilijk uit te leggen, maar het balanceren van werk en privé bestaat niet. Je moet het combineren. Wilt je dochter graag haar muziekinstrument oefenen en jou erbij hebben als leraar, maar je wilt tegelijkertijd ook fitnessen? Combineer het! Zet die treadmill in dezelfde kamer als waar je dochter oefent. Je to-do lijstjes voor werk of privé wordt gewoon één lijstje, en soms staat er een taak bovenaan voor werk, en soms staat er een taak bovenaan die met je privéleven te maken heeft.
- Tijd moet je zien als ‘volledige focus’ of ‘tijdelijke focus’. Delegeer die kleine taken, waarvan anderen zeggen dat je gek bent dat je die delegeert. Maar uiteindelijk hoef jij ze niet te doen, waardoor je tijd over hebt voor andere dingen. En de taken die je niet kunt delegeren, probeer die in twee categorieën te zetten: taken die je op een bepaalde plaats moet doen, of taken die je overal kunt doen. Zie punt 3 over het combineren van taken 😉
- Geef maar toe dat jij je zorgen maakt over wat anderen van jou denken. Dit is de eerste stap in het stoppen om je zorgen te maken van wat anderen van jou denken. Je bent niet alleen maar ‘succesvol’ in je carrière wanneer je 80 uur per week maakt. Je kunt ook succesvol zijn zonder aan dit getal te zitten. Je moet je alleen niet zo richten op anderen. De succesfactor bepaal je zelf wel.
Misschien een iets zwaardere blog dan normaal, maar ik vond het zeker de moeite waard om dit met jullie te delen.
Alvast een fijn weekend!