Ik heb voor het eerst met de HTC Vive gespeeld, en O-M-G wat is dat ding stoer!
De HTC Vive is sinds 2016 op de markt te verkrijgen, en is ontwikkeld door Valve en HTC. Door middel van twee kleine kastjes die de ruimte meten, twee draadloze controllers en een VR bril, kun je zo een 3D wereld instappen.
In eerste instantie dacht ik dat de graphics tegen zouden vallen, of dat het “rondlopen” niet gebruikersvriendelijk zou zijn. Of juist dat de gebruiker heel snel hoofdpijn zou krijgen van het beeld. Maar zodra ik de bril ophad en in de IKEA VR keuken gehaktballetjes stond rond te smijten te bakken op het fornuis, ben ik echt van gedachte veranderd! Het is heel gebruiksvriendelijk, het loopt echt heel soepel (mits de computer ook een mid to high range grafische kaart heeft), en ik heb helemaal niets gemerkt van enige hoofdpijn. Zolang het perspectief goed staat ingesteld in het spel, is de kans op misselijk worden of iets dergelijks, heel klein. Het leukste was nog wel, dat als er een object op de grond lag, moest je ook echt bukken om het op te rapen. Dit maakt het een stuk interactiever dan bijvoorbeeld de eerste Oculus Rift die ik enkele jaren geleden heb uitgeprobeerd. Hierbij zat je in een achtbaan, en kon je wel rondkijken, maar verder niets doen.
Een ander voordeel van de HTC Vive is dat het laat zien wanneer je buiten het afgesteld gedeelte komt. De kamer waarin ik de Vive heb geprobeerd was 3m bij 3m. Groter was het niet. Wanneer je dus de bril ophebt, zie je alleen de 3D wereld, en niet de stoelen, tafels en eventuele spullen die daadwerkelijk op de grond liggen. De Vive is zo ingesteld, dat het afgebakende gedeelte waarin het dus veilig is om rond te lopen, wordt getoond in de 3D wereld wanneer je te dicht bij de rand komt. Kom je te dicht bij de grens (in dit geval een muur), dan wordt er een ruitenpatroon getoond zodat je weet dat het misschien verstandig is om niet nog een stap te zetten (en je dus met je hoofd tegen de muur knalt).
Vervolgens hebben we ook 3D modellen ingeladen via 3DS Max naar Unreal, en het overzetten verloopt soms nog niet helemaal soepel (problemen met bestandsgroottes), maar het resultaat mag er wezen! De meeste textures en materials worden meegenomen naar Unreal, en door 1 klik kun je deze wereld ook meteen met de HTC Vive bekijken. De schaal hebben we ook opgemeten, en het klopte ook nog. Een meter is daadwerkelijk ook een meter. Bij mij begon het wel te kriebelen om een spel of omgeving te maken waarbij je met de Vive dus vanalles kunt doen. Mocht er in de toekomst zo’n project langskomen, dan wil ik mij een volle 100% hiervoor inzetten! 🙂
Fijn weekend alvast!