Ik kwam een paar maanden geleden een filmpje tegen op Youtube, van een uur lang, met als titel “Killer portfolio or portfolio killer?”. Er kwamen hier een zestal mensen aan het woord, die rechtstreeks uit de game industrie komen, zoals van Epic Games en Bungie. Zij hadden het over portfolio’s van creatievelingen, met name de mensen die zich richten op game art (texturing, modelling, concept art, etc.), en ze hadden echt een paar goede tips die we wel kunnen gebruiken 🙂
- Je bent net zo goed als het slechtste product in je portfolio. Het is zo dat de meesten van ons geweldig werk verstoppen achter waardeloze stukken. Dus pas altijd je portfolio aan en haal de slechte stukken eruit (de dingen die jij zwak vindt). Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Durf ook feedback te vragen van bedrijven en mensen op het internet. Jij kunt zelf je werk niet beoordelen, omdat je er gewoon te dicht op zit. Je wordt wel beter, maar beoordelen kun je maar beter overlaten aan de ander. Dus stuur dat bedrijf waar je de spellen van adoreert, een email met een link naar je werk, en vraag om feedback. Zet er wel specifiek in dat je niet op zoek bent naar een baan, alleen maar om feedback vraagt, en vaak wordt dit ook nog gedaan. Deze industrie is toch vrij klein en mensen zijn bereid elkaar te helpen en om van elkaar te leren.
- Presentatie. Een van deze zes mensen in het panel vertelde dat er mensen zijn aangenomen die maar twee producten in hun portfolio hadden, en elk product had maar drie plaatjes. Dus een zes plaatjes in totaal! Maar hoe hebben ze dit dan geflikt? Het magische woord: presentatie. En onder een goede presentatie verstaan we: een goede indeling van de website, goede spelling, plaatjes en een CV wat makkelijk is op te slaan, en bovenal: sterke eindproducten. Een Tumblr blog is bijvoorbeeld geen portfolio. Zorg er ook voor dat je portfolio goed werkt. Test je website. Je moet het bedrijf enthousiast over je maken! Dit geldt ook voor wanneer je een project moet pitchen bij de klant: als je presentatie/portfolio niet werkt, is het lastig om de klant/bedrijf enthousiast te maken. Dus jij als werkzoekende hebt een baan: al je oude werk in je portfolio vervangen door nieuw werk! Je portfolio moet laten zien wie jij bent als persoon en waar je passies liggen.
- Process. Wat ook belangrijk is, is dat je het proces laat zien en hoe je tot het eindproduct bent gekomen. Bij concept art is het bijvoorbeeld belangrijk om het ‘waarom’. Waarom heb je gebouw X daar neergezet, met die kleuren? (Bij concept art is het ook belangrijk dat je snel meerdere concepten op papier kunt zetten. Voor een character artist maken zogenaamde speedsculpts niets uit, want character artists krijgen vaak een einddesign om mee te werken).
- Jaren ervaring en tools maakt niets uit. Dat klopt. Het maakt niets uit welke programma’s je gebruikt hebt, of hoeveel jaar ervaring je hebt. Als jij kunt laten zien dat je sterk bent in bijvoorbeeld concept art of shaders maken, door middel van een portfolio wat zich voornamelijk op deze dingen richt, dan is dat waardevoller dan 3+ jaar ervaring op je CV hebben staan. Je werk en technieken kun je namelijk veranderen, de jaren ervaring komt met de tijd ;-).
- Specialisten vs. generalisten. Specialisten worden vaker gevraagd dan generalisten. Dat is de regel. (Tenzij je solliciteert in een kleiner bedrijf, waar generalisten vaker worden aangenomen, omdat je binnen een kleiner bedrijf nu eenmaal meerdere taken moet vervullen.) Je moet je portfolio op je eigen identiteit kunnen aanpassen. Richt je op 1 ding binnen je portfolio. Het is fijn dat je op school ook hebt leren programmeren, renderen, texturen en animeren, terwijl je je alleen op concept art wilt richten, maar dat zal je portfolio niet helpen. Het wordt dan alleen maar een mengelmoes van verschillende projecten. Let er ook op binnen de vacature info: staat er dat ze iemand zoeken die zich alleen maar bezighoudt met X, of wordt er gevraagd naar meerdere dingen?
- Solliciteren. En wanneer het moment is aangebroken om te solliciteren bij een bedrijf, let erop dat je portfolio moet passen bij de vacature waarop je solliciteert. Ga dus geen realistische stukken sturen naar een bedrijf wat vooral bekend staat om zijn styllistische stijl. Je mag daarbij wel werk laten zien van een spel wat het bedrijf gemaakt heeft, maar laat het in je eigen stijl zien, en laat ook je eigen werk zien. Het bedrijf heeft jaren naar een bepaald spel of film gestaard, ze hoeven dus niet nog meer te zien. Houd er ook rekening mee dat een afwijzing vaak wel een reden heeft. ‘Nee’ kan bijvoorbeeld betekenen dat ze momenteel geen werk voor je hebben, of dat jouw niveau nog te laag is voor wat het bedrijf hanteert. Daarbij: vat het niet persoonlijk op, maar stel jezelf open voor verbetering. Durf je portfolio steeds maar weer opnieuw naar bedrijven te sturen, en blijf volhouden.
- Kleine industrie. Dat de industrie klein is, kan goed of slecht uitpakken voor je. Je kent altijd wel iemand via-via die bij bedrijf XYZ werkt. Een nadeel zou misschien kunnen zijn, dat er altijd wel gepraat wordt, over wie fijn is om mee te werken, en wie lastig is. Uiteindelijk komt dit toch wel bij de persoon terecht waarmee je graag zou samenwerken. Het is dus hartstikke belangrijk om professioneel te blijven, on- en offline. Want zodra eenmaal iets op internet staat, zal het er voor altijd op staan. En voor de mensen die je portfolio bekijken, is alles wat jij op internet zet, fair game. Je Facebook-account, Tumblr-blog, LinkedIn-profiel en alle accounts die jij gebruikt op forums en andere sociale media pagina’s, wordt doorgespit. Zij zijn degene die 40+ uur met jou moeten samenwerken in een kamer, dus ze willen er zeker van zijn dat je geen eikel bent. Wanneer je dus grof bent tegenover andere forumgebruikers, reflecteert dit wel in je beoordeling. Aan de andere kant: het is geen minpunt wanneer je niet zoveel online zit. Je portfolio is wat het meeste telt.
Een paar losse, overige tips:
- Laat geen screenshots zien van een groepsproject, waarbij niet duidelijk is aangegeven wat jij gedaan hebt.
- Er zijn weinig VFX, UI en technical art portfolio’s. Dus wanneer je je kansen wilt verbeteren in de game/film industrie, richt je op deze dingen.
- Wanneer je je richt op animaties, gebruik dan filmpjes in je portfolio. Wanneer je bijvoorbeeld omgeving en characters wilt doen, gebruik dan plaatjes. En als je het niet precies weet, is allebei ook goed. Maar ga geen animaties gebruiken om een omgeving te laten zien! Dan komen juist de mooie hoeken en composities niet aan bod, en de camera blur zorgt ervoor dat je de details niet goed kunt zien.
- Als je een mooie shader hebt en het ziet er beter uit op een high poly model dan een low poly model, zorg dan voor een high poly model. Ook al is het gedownload van het internet, gebruik het gewoon. Het laat dan zien dat je oog hebt voor presentatie (zie punt 2).
Ik weet het, misschien een erg lange blog dit keer! (+/- 1200 woorden) Maar ik vond het wel waard om deze punten eens allemaal op een rijtje te zetten. Als je het filmpje wilt bekijken, hier is de link ervoor: Killer portfolio or portfolio killer?
Fijn weekend!