Elke week verschijnt er een nieuwe blogpost van mij op deze website, en mijn hits zijn ook gegroeid. Toen ik net begonnen was met deze website, had ik misschien 5 hits in de week. Inmiddels is dit uitgegroeid tot soms wel 20 op een dag (hey, voor mij is dat veel, ok? 😉 ). In het begin had ik er heel veel moeite mee om elke week wat te schrijven. Yup, ik schreef elke week (meestal op de donderdag) een blog, zodat ik die de dag erna kon publiceren. Ik moest dus ook echt op de knop ‘Publish’ drukken op de juiste tijd. Dit betekende dat ik het soms vergat, en dat de publiceer-tijden onregelmatig waren. Of juist dat ik de druk voelde om iets te moeten schrijven, en dat er vervolgens geen woord uit kwam. Dit gebeurt wel vaker met de creatieve vakken. Wanneer je het moet doen, dan gebeurt er niets.
Tegenwoordig ga ik, wanneer ik even niets te doen heb, het internet op om nieuwe onderwerpen te ontdekken. Wanneer ik een onderwerp gevonden heb, schrijf ik er een blog over. Ik vul de keywords in, een leuk bijpassend plaatje, et violà! Dankzij een handige plugin (WP Scheduled Posts) kan ik nu op vrijdagochtend gaan sporten, terwijl mijn blog gewoon geplaatst wordt. Ik moet de link nog wel even zelf op Facebook en andere social media sites plaatsen, maar ach, dat is binnen 2 minuten zo gepiept.
Maar wat ik verder steeds vaker zie, is dat bloggers en vloggers een zogenaamde contentkalender gebruiken. Bij mij was het in het begin een opgevouwen A4-tje met allemaal onderwerpen erop die misschien wel interessant waren, maar dit werkte toch niet, aangezien ik elke keer weer toch wel een ander onderwerp vond om over te schrijven. Maar wat is nu precies een contentkalender? Het is niets anders dan een kalender waarop staat welke blog, (ik pak voor het gemakzucht een blog, maar het kunnen ook vlogs of Instagram posts zijn, of totaal iets anders) hoelaat online komt. Hierdoor kun je gemakkelijk een overzicht houden. Nou is dit voor mijn website geen probleem (1 blog in de week), maar er zijn bedrijven die content via verschillende kanalen en voor verschillende doelgroepen plaatsen, en dan kan het nog wel eens een chaos worden om dat allemaal bij te houden.
Een ander voordeel van een contentkalender en het plannen van je blogs is dat je vooraf kunt nadenken over actuele content. Belangrijke evenementen, gebeurtenissen en feestdagen die relevant zijn voor jouw bedrijf/doelgroep kun je in de agenda plaatsen en dan heb je ook wat tijd om na te denken over gepaste content. Denk aan Kerst, het 5-jarig bestaan van je bedrijf, een netwerkevenement, of juist je eigen verjaardag. Je kunt ook meteen zien of er gaten in je schema zitten.
Nou is het niet zo dat een contentkalender heel erg chique en moeilijk eruit moet zien. Een simpel Excel-bestand in een gedeelde map of op Google Drive is meestal al voldoende (less is more, in dit geval). Als je zelf een contentkalender wilt maken, zijn er twee velden die ik zeker zou gebruiken: deadline en onderwerp. Wanneer je een contentkalender binnen een grotere organisatie wilt gebruiken, zou het ook handig zijn om een veld toe te voegen zoals redacteur. Hier een voorbeeld van hoe een contentkalender eruit kan zien. Zelf hou ik er van om agenda’s en andere schema’s een beetje leuker te maken, door bijvoorbeeld quotes of stickers toe te voegen, dus grote kans dat mijn contentkalender er ook zo uit komt te zien.
Hopelijk heb je weer wat geleerd! Wat zijn jullie ervaringen met content automatiseren en heb je een contentkalender gebruikt? Laat het me weten in de comments!
Fijn weekend!