Hulp gevraagd / Agressieve verkoopmethodes

Ik heb in de laatste paar weken/maanden al enkele telefoontjes en emails gehad van mensen die zijn benaderd door bijvoorbeeld bedrijvenpagina.nl, en voor dat ze het weten hebben ze ja gezegd tegen iets waar ze eigenlijk toch niet achter staan. Ik waardeer het echt dat jullie bij mij terecht zijn gekomen, na aanleiding van de blog die ik 3 jaar geleden heb geschreven. De twee meest gestelde vragen die ik dan krijg zijn: “Wat heb jij gedaan?” en “Wat kan ik nu nog doen?”

Daarom heb ik besloten om een kort overzicht te geven van de feiten. Let op, ik ben geen jurist, maar een 3D artist, dus de info die hieronder staat is alleen een opsomming van wat ik gelezen heb en wat ik gedaan heb toen het mij overkwam.

Goed, 3 jaar geleden werd ik dus gebeld omdat er een website bestond die ervoor kon zorgen dat ik meer klanten kon krijgen. Ik werd een beetje overrompeld, heb gezegd dat het veel geld was, maar uiteindelijk heb ik ermee ingestemd (omdat het een ‘test’-periode was).

De persoon aan de telefoon die u benadert voor een dienst probeert u over te halen om iets te kopen, in het geval van mijn blog een dienst om meer klanten te werven.

In eerste instantie had ik deze blog geschreven met het feit dat je een wettelijke bedenktijd van 14 dagen hebt, maar nu blijkt dus dat dit niet geldt voor zakelijke transacties.

Gelukkig bestaat er nog zoiets als schriftelijke instemming. Als er geen schriftelijke instemming is, dan is het telefoongesprek juridisch niet bindend (bron: ACM.nl).

Nu las ik ook dat er zoiets bestaat als “reflexwerking”, wat in sommige gevallen voor de kleine ondernemer wel van toepassing is. (bron: Wet & Recht)

Wat mijn vader 3 jaar terug gedaan heeft (en waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben), is blijven terugbellen en zeggen dat je de dienst niet wilt. Zeg dat zoiets niet juridisch bindend is, zeg dat het nooit de bedoeling was geweest om hiermee in te stemmen en dat het een misverstand is, en laat ze je uit hun bestand halen, want anders ga ik klachten bij verschillende consumentenbonden indienen. Dreig met de media, zoals Opgelicht?!, Kassa en andere instanties. Schroom niet om boos te worden aan de telefoon en echt dreigend over te komen. Het is al vervelend genoeg dat zoiets je overkomt.

Je kunt altijd nog gratis juridisch advies aanvragen bij bijvoorbeeld Het Juridisch Loket als je echt niet weet wat je kunt doen en de andere partij is al aan het dreigen met incassobureau’s. Dit is gelukkig bij mij niet gebeurd, het was binnen een paar uur opgelost en sindsdien heb ik er nooit meer iets van vernomen.

Het is natuurlijk heel vervelend als zoiets jou overkomt, vooral als nieuwe (jonge) ondernemer, en geloof me maar, ik weet precies hoe je je voelt. Ik heb er sindsdien van geleerd, en voorkomen is beter dan weer de fout ingaan.

Hier zijn een paar regels die ik volg als ik weer een telefoontje krijg: Kijk eerst naar het telefoonnummer op je scherm. Vertrouw je het al niet vanwege de eerste cijfers van het telefoonnummer (0800 of 0900 nummers), dan pak je al behoedzamer de telefoon op. Vertrouw je het gesprek niet? Zeg ‘nee, ik heb geen interesse’ en hang op. Ben niet bang dat je misschien brutaal over komt aan de lijn, want zij pakken je nog harder terug als je ‘ja’ zegt. Wat ik daarna ook vaak doe, is het telefoonnummer blokkeren, want ik werd vaak op de meest belachelijke tijden gebeld. Natuurlijk heb ik mij ook ingeschreven in het Bel-me-niet register, maar helaas geldt dit alleen voor particulieren.

Er is wel een sprankje hoop, en dat is namelijk dat de KvK gaat stoppen met het doorverkopen van informatie bedrijven (en dus ook zzp-ers) per 1 juli 2019 (bron: Security.nl). Hopelijk zullen de telefoontjes daarna compleet ophouden en kun jij je tijd weer geven aan belangrijke, leuke zaken in het leven, zoals je portfolio uitbreiden en klanten binnenhalen.

Comments are closed.