Dit is zeker iets wat ik in de toekomst ga uitproberen! Een intropakket is in feite een pakketje van informatie waarin precies staat hoe jij werkt. Dit moet ervoor zorgen dat jij rustig kunt doorwerken aan de projecten, zonder constant vervelende vragen van klanten te beantwoorden, die niet goed weten wanneer hun website nu af zal zijn.
Een intropakket doet het volgende:
- Het laat de klant in grove lijnen zien hoe het project ongeveer zal verlopen, wat zij kunnen verwachten ervan, en hoe lang het ongeveer zal duren.
- Het laat de klant weten wat jij van hem nodig hebt, en wanneer.
- Het laat de klant weten hoe en wanneer zij jou kunnen contacteren.
- Het herinnert jouw klant aan de hoofdregels die jij hebt opgesteld voor jouw bedrijf (niet bellen in de avond, dringende vragen via telefoon stellen, etc).
- En het zorgt ervoor dat jij niet constant dezelfde vragen keer op keer hoeft te beantwoorden (want al die info staat al in dit intro packet!)
Het intropakket zorgt ervoor dat de klanten meer duidelijkheid hebben over hoe jij te werk gaat, en het filtert de klanten die misschien niets voor jou zijn.
Natuurlijk is er een verschil tussen een intropakket en een welkomspakket. Een intropakket is een pakket met informatie wat je verstuurd voordat de klant de offerte ondertekent. Het liefst verstuur je dit nog voordat je überhaupt met ze afspreekt. Het intropakket bevat informatie van jou zodat de klant weet wat ‘the big picture’ zal zijn, en de klant kan zelf bepalen of ze verder met jou willen gaan. Een welkomspakket is een pakket wat verstuurd wordt nadat de klant ja heeft gezegd op het project en het vertelt de klant wat jij nodig hebt van ze, en wanneer.
Zorg dat je intropakket niet steeds moet verandert worden voor elk project. En wanneer je meerdere diensten aanbiedt (zoals ik), zorg dat je voor elke dienst een intropakket hebt, wat in grove lijnen vertelt hoe het verloop van het project eruit ziet.
Enkele dingen die een intropakket kan bevatten:
- Voorkant
- Intro (wie ben ik?)
- Op welke dagen en tijdstippen dat je werkt en hoe de klant het beste jou kan contacteren.
- Wat het project omvat.
- Wat jij nodig hebt van de klant.
- Process en tijdlijn.
- Betalingen
- Annuleringen
- FAQ
- Afwerken van het project.
Dit zou voldoende informatie moeten zijn om de meeste vragen te beantwoorden, en de klanten eruit te pikken die het niet eens zijn met jouw beleid. Dit scheelt in enorm veel tijd (en stress)!
Ik hoop dat dit enkele van jullie help! 🙂
Fijn weekend alvast, en het beste voor 2017!